مرجع دانلود پایان نامه , مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی

دسته بندی محصولات

اطلاعیه فروشگاه

کلیه محصولات موجود در این فروشگاه ، به صورت کاملاً اختصاصی بوده و از همکاران عزیز و گرامی تقاضامندیم از انتشار آن ها بدون ذکر منبع خودداری نمایند. بانک بسیار کاملی از پایان نامه ، مقاله و تحقیق های دانشجویی و دانش آموزی در آرشیو ما موجود می باشد. در صورتی که موفق به پیدا کردن مقاله مورد نظر خود نشدید ، جهت سفارش پایان نامه ، مقاله و تحقیق ، با شماره تماس 09107604121 و یا آدرس ایمیل cn.psgd@gmail.com ارتباط برقرار نمائید.

آموزه ‏هاى عملى مولانا در مثنوى معنوى

آموزه ‏هاى عملى مولانا در مثنوى معنوى

عنوان: آموزه ‏هاى عملى مولانا در مثنوى معنوى

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 26

این تحقیق در مورد آموزه های عملی مولانا در مثنوی معنوی بوده و پس از معرفی مختصر مولانا و آثار وی ، به بررسی سبک شعری وی و آموزه های عملی وی پرداخته می شود. این تحقیق جهت استفاده دانشجویان رشته ادبیات و دیگر رشته های مرتبط پیشنهاد می گردد.

چکیده

مکتب عرفانى ذوقى خراسان، یکى از مکاتب عرفان اسلامى است که بر خلاف برخى مکاتب دیگر چون مکتب فلسفى ابن عربى، بیشتر بر مسائل سلوکى و عملى تأکید و توصیه مى‏کند. پرداختن به آموزه‏هاى عملى و روشى که در این مکتب به مخاطبان توصیه مى‏شود، در حقیقت پرداختن به رکن اساسى این مکتب عمل‏گراست.این نوشتار بر آن است که آموزه‏هاى عملى‏اى را که مولانا، به عنوان نماینده شاخص این مکتب، در مثنوى معنوى خویش بدان توصیه مى‏کند، جمع‏آورى و تنظیم کند.این امر با طرح و پاسخ‏دهى به سه پرسش مقدماتى در باب اکتسابى بودن رسیدن به کمال، توانایى همگان در رسیدن به کمال و سنخ‏شناسى انسان از نظر مولانا آغاز شده و با تقسیم روش‏هاى عملى به«آموزه‏اى»و«مرشدى»و بیان توصیه‏هاى مولانا در رابطه با هر یک از این دو روش و نحوه سازگارى آنها از نگاه مولانا پایان پذیرفته است.

مقدمه

تصوف و عرفان اسلامى در ابتدا بیشتر یک طریقه عملى براى وصول به حق و فناى در او و بقاى به او بود تا یک جهان‏بینى نظرى یا شاخه‏اى از علوم رسمى.از قرن هفتم هجرى به بعد با ورود محیى الدین بن عربى(م.۶۳۸ ه.ق)و شارحان وى به جریان عرفان اسلامى-که غالب عرفاى مسلمان پس از وى اعم از شیعه و سنى تحت تأثیر و نفوذ آراء وى قرار گرفتند -عرفان رنگ علوم و مباحث فلسفى را به خود گرفت و رفته رفته توجه اهل عرفان از مسائل عملى و آداب سلوکى به مسائل فلسفى و نظرى-به خصوص در قلمرو وجودشناسى و جهان‏شناسى-معطوف گشت و علمى به نام«علم عرفان»با موضوع و مسائل و مبادى معین به وجود آمد. این علم نوظهور که مى‏توان آن را«تصوف فلسفى»نیز نامید، در ردیف سایر آموختنى‏هاى دیگر قرار گرفت و کتاب فصوص الحکم ابن عربى و برخى شروح آن به عنوان کتاب درسى آن شناخته شد و حتى برخى کسانى که از سلوک عملى و تجربه عرفانى بى‏بهره بوده یا حداقل ادعایى در این زمینه نداشتند، به خاطر تبحر و توغل در«عرفان نظرى» محیى الدینى و نه سلوک در راستاى«عرفان عملى» به نام عارف مشهور گشتند.

جریان عرفانى‏اى که با چهره‏هاى شاخصى چون با یزید بسطامى(م. ۲۶۱ ه.ق)، ابو الحسن خرقانى(م.۴۲۵ ه.ق)، ابو سعید ابى الخیر میهنى(م.۴۴۰ ه.ق)و مولانا جلال الدین بلخى(م.۶۷۲ ه.ق)شناخته و گاهى اوقات به«مکتب خراسان»خوانده مى‏شود، از این لحاظ در مقابل مکتب ابن عربى و تابعانش قرار دارد.بزرگان این مکتب-که بیشتر موحد به توحید شهودى ذوقى‏اند تا توحید وجودى فلسفى – همگى با پرداختن به مباحث نظرى و قیل و قال در مقابل اعمال سلوکى و کشف و حال مخالف بودند و آن را رهزن طریق عرفان مى‏دانستند. این مخالفت گه گاه رنگى از اغراق به خود مى‏گرفت و با خاک کردن کتاب‏ها و کاشتن درخت بر روى آنها همراه مى‏شد. این نکته نیز که غالب چهره‏هاى مکتب خراسان یا خود صاحب سلسله خاصى در تصوف بودند و یا اینکه در سلسله‏اى از سلاسل مسند شیخى داشتند، در حالى که ابن عربى و شاگردان بلافصل او سلسله خاصى به نام وى به وجود نیاوردند و مکتب ابن عربى بیشتر از طریق بحث و شرح و تعلیم گسترش یافت تا از طریق تلقین ذکر و الزام چله و آداب سلوکى که شیوه سلسله‏هاى طریقت بود، تفاوت مشرب این دو مکتب را بیشتر نمایان مى‏کند.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
سه پرسش مقدماتى
روش عملى مولانا
الف-آموزه ‏هاى مقدماتى و روشى
ب-آموزه ‏هاى اصلى
سازگارى دو روش عملى مولانا
شیوه تعلیم در مثنوی معنوی
منابع


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 3,800 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود
کدتخفیف:

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
Amoozehaye-Amali-Molana_1764091_2763.zip259.1k